رفع مشکل کودکان خجالتی به آسانی
نوشته شده توسط : محمد یوسفی

آیا کودکتان خجالتی و کمروست؟ هرگز این موضوع را به خودش نگویید. کمرو بودن کودکان یک پدیده رفتاری اکتسابی با قابلیت تغییر است. البته این تغییر رفتار به سادگی و یک شبیه حاصل نمی شود. اگر کودک دلبندتان به سختی در جمع حاضر می شود یا قادر به برقراری ارتباط با گروه همسالان نیست امکان اینکه با کودکی خجالتی روبرو باشید، هست. در صورت عدم غلبه بر کمرویی، مشکل کودکان خجالتی به مرور بیشتر خواهد شد. رشد و پرورش کودک شامل همه زمینه های جسمانی، روانی و رفتاری است.

علائم کودک خجالتی

این کودکان معمولا در جمع ساکت هستند و بر خلاف دیگر همسالان تمایلی به حرف زدن ندارند. فراری بودن از جمع، ویژگی بارز کمروها و خجالتی هاست. چنین بچه هایی تا حد امکان از حرف زدن با دیگران طفره می روند و در صورت اجبار، با صدایی بسیار آهسته صحبت می کنند. نگاه این کودکان به زمین دوخته شده زیرا نمی توانند به چشم های طرف مقابل نگاه کنند.

مشکل کودکان خجالتی در صورت توجه بیش از حد، حتی بیشتر هم می شود. در این صورت حتی لکنت ، لرزش صدا و دست ها، اضطراب و تپش قلب نیز گریبان کودک را خواهد گرفت. این حالات شباهت زیادی به اختلال اضطراب اجتماعی دارد ولی در واقع مشکل ار کمرویی است. افراد خجالتی در آینده با مشکل عدم اعتماد بنفس روبرو می شوند و نمی توانند از خود دفاع کنند.

رفع مشکل کودکان خجالتی

 

راه های رفع مشکل کودکان خجالتی

اگر می خواهید کودکی مستقل و موفق تربیت کنید از همان دوران طفولیت نسبت به رفع مشکلات رفتاری فرزندتان اقدام کنید. نادیده گرفتن مشکل، دردی از کودک دوا نمی کند. قبل از هر چیز بپذیرید که با یک کودک کمرو، مواجه هستید. در ادامه بایدها و نبایدهای رفتار با کودک خجالتی را بررسی می کنیم.

از برچسب زدن به کودک به طور جدی دوری کنید. این برچسب ها تا آخر عمر همراه کودک می ماند و بعدها نمی توانید به این سادگی ها مشکل را برطرف کنید. به جای تاکید روی این موضوع، کمک کنید اعتماد بنفس کودک بالاتر برود. کودکان به شدت در مقابل حرف هایی که می شنوند حساس هستند. با یادآوری اینکه او خجالتی است، کودک تان بیشتر منزوی و گوشه گیر خواهد شد.

این مطلب را حتما بخوانید  روانشناسی کودک و اهمیت آن

رفع مشکل کودکان خجالتی با حضور در جمع

بدون تردید کودک کمرو از بودن در جمع، احساس خوبی ندارد ولی اجازه ندهید این احساس او را منزوی تر کند. با ترفندهای ساده ای می توانید او را به حضور در جمع، تشویق کنید. برای این کودکان جشن تولد نگیرید ولی حداقل یک دوست برایش پیدا کنید. بگذارید کم کم طعم دوست و هم بازی را بچشد. بازی ساده ترین راه برای غلبه بر مشکلات رفتاری و از جمله خلاص شدن از کمرویی است. در مورد همبازی، بچه های کوچک تر را انتخاب کنید زیرا کودک می تواند کمی احساس قدرت و البته اعتماد بنفس خواهد کرد.

رفع مشکل کمرویی

بازی درمانی و تغییر روحیه کودک کمرو

یکی از ساده ترین راه ها بر برطرف کردن مشکل کودکان خجالتی اینست که او را منزوی تر نکنید. با نشستن در خانه و تنها بودن، فرزندتان حس بهتری دارد ولی گاهگاهی با وی به پارک بروید. حتی تماشای کودکان دیگر که بازی می کنند، می دوند، فریاد می کشند و … نیز در تغییر روحیه فرزندتان موثر است. باور کنید این تنها یک مشکل رفتاری است و ارتباطی به ژن و صفات موروثی ندارد.

ارتباط مشکل کودکان خجالتی و شیطنت کردن

شاید این یک عادت غلط در جامعه باشد ولی اغلب بزرگترها کودکان ساکت و آرام را مودب و با تربیت می دانند. شیطنت و گاهی خرابکاری در ذات کودک است. اکر مدام به کودک تذکر دهید که بنشیند و ساکت باشد، به تدریج او را منزوی کرده اید. به جای این ها روی مهارت های ارتباطی کودک کار کنید.

برای مثال اجازه دهید فرزندتان شیرینی را به مهمان ها تعارف کند، این احتمال را بدهید که ظرف شیرینی خوری را برگرداند ولی مهم نیست.





:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: